Logo
My IEU Logo
EN
Üniversite
Başkanımızdan
Rektörümüzden
Tarihçe
Mütevelli Heyeti
İdari Birimler
Rektörlük
Misyon ve Vizyon
Burslar
İş Birliği
İEÜ'de Kalite Yapılanması
Yönetmelik / Yönerge
Ödüllerimiz
Kişisel Verilerin Korunması
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planı
İlke ve Politikalarımız
Akademik
Yüksekokullar
Fakülteler
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ortak Dersler
  • Adalet Meslek Yüksekokulu
  • Meslek Yüksekokulu
  • Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
  • Uygulamalı Yönetim Bilimleri Yüksekokulu
  • Yabancı Diller Yüksekokulu
  • Fen-Edebiyat Fakültesi
  • Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
  • Hukuk Fakültesi
  • İletişim Fakültesi
  • İşletme Fakültesi
  • Mühendislik Fakültesi
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Tıp Fakültesi
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Ekonomi Alanı
  • Hukuk Alanı
  • İletişim Alanı
  • İşletme Alanı
  • Lojistik Alanı
  • Matematik Alanı
  • Mimarlık Alanı
  • Mühendislik Alanı
  • Psikoloji Alanı
  • Sağlık Alanı
  • Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Alanı
  • Sürdürülebilir Enerji Alanı
  • Tasarım Çalışmaları Alanı
  • Yabancı Diller Eğitimi Alanı
Araştırma
Araştırma Merkezleri
Kütüphane
Akıllı Kampüs
Proje Geliştirme ve Teknoloji Transfer Ofisi
İzmir Bilimpark
Sürekli Eğitim Merkezi (EKOSEM)
Çocuk Üniversitesi
Araştırmacı Eğitimleri Koordinatörlüğü
Etik Kurul
Öğretme ve Öğrenme Merkezi (EKOEĞİTİM)
Psikolojik Uygulama ve Araştırma Merkezi (PUAM)
Araştırma İş Birlikleri ve İnovasyon Koordinatörlüğü
Kampüs
İEÜ'de Hayat
İzmir
Kütüphane
Yurtlar ve Barınma
Kafe ve Restoran
Öğrenci Kulüpleri
İEÜ Yayınevi
Engelli Destek Birimi
Sağlık ve Psikolojik Danışma
INTERNATIONAL
İletişim
İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • Üniversite
    • Başkanımızdan
    • Rektörümüzden
    • Tarihçe
    • Mütevelli Heyeti
    • İdari Birimler
    • Rektörlük
    • Misyon ve Vizyon
    • Burslar
    • İş Birliği
    • İEÜ'de Kalite Yapılanması
    • Yönetmelik ve Yönergeler
    • Ödüllerimiz
    • Kişisel Verilerin Korunması
    • Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planı
    • İlke ve Politikalarımız
  • Akademik
    • Yüksekokullar
      • Adalet Meslek Yüksekokulu
        • Adalet Meslek Yüksekokulu
        • Adalet (Türkçe)
        • Hukuk Büro Yönetimi ve Sekreterliği
      • Meslek Yüksekokulu
        • Meslek Yüksekokulu
        • Bankacılık ve Sigortacılık (Türkçe)
        • Bilgisayar Programcılığı (Türkçe)
        • Dış Ticaret (Türkçe)
        • Grafik Tasarım (Türkçe)
        • İç Mekân Tasarımı (Türkçe)
        • İnşaat Teknolojisi (Türkçe)
        • İş Sağlığı ve Güvenliği (Türkçe)
        • Mimari Restorasyon (Türkçe)
        • Radyo ve Televizyon Programcılığı (Türkçe)
        • Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri (Türkçe)
        • Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği (Türkçe)
        • Turizm ve Otel İşletmeciliği (Türkçe)
        • Uygulamalı İngilizce Çevirmenlik
      • Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
        • Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
        • Çocuk Gelişimi (Türkçe)
        • Fizyoterapi (Türkçe)
        • İlk ve Acil Yardım Programı (Türkçe)
        • Optisyenlik (Türkçe)
        • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (Türkçe)
        • Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Türkçe)
        • Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Türkçe)
        • Yaşlı Bakımı (Türkçe)
      • Uygulamalı Yönetim Bilimleri Yüksekokulu
        • Uygulamalı Yönetim Bilimleri Yüksekokulu
        • Gastronomi ve Mutfak Sanatları
      • Yabancı Diller Yüksekokulu
    • Fakülteler
      • Fen-Edebiyat Fakültesi
        • Fen-Edebiyat Fakültesi
        • Fizik
        • Matematik
        • İngilizce Mütercim ve Tercümanlık
        • Psikoloji
        • Sosyoloji
      • Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
        • Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
        • Endüstriyel Tasarım
        • Görsel İletişim Tasarımı
        • İçmimarlık ve Çevre Tasarımı
        • Mimarlık
        • Tekstil ve Moda Tasarımı
      • Hukuk Fakültesi
      • İletişim Fakültesi
        • İletişim Fakültesi
        • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
        • Sinema ve Dijital Medya
        • Yeni Medya ve İletişim
      • İşletme Fakültesi
        • İşletme Fakültesi
        • Ekonomi
        • İşletme
        • Lojistik Yönetimi
        • Muhasebe ve Denetim Programı
        • Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
        • Uluslararası Ticaret ve Finansman
      • Mühendislik Fakültesi
        • Mühendislik Fakültesi
        • Bilgisayar Mühendisliği
        • Biyomedikal Mühendisliği
        • Elektrik-Elektronik Mühendisliği
        • Endüstri Mühendisliği
        • Gıda Mühendisliği
        • Genetik ve Biyomühendislik
        • Havacılık ve Uzay Mühendisliği
        • İnşaat Mühendisliği
        • Makine Mühendisliği
        • Mekatronik Mühendisliği
        • Yazılım Mühendisliği
      • Sağlık Bilimleri Fakültesi
        • Sağlık Bilimleri Fakültesi
        • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
        • Hemşirelik
        • Sağlık Yönetimi
        • Beslenme ve Diyetetik
      • Tıp
    • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
    • Ortak Dersler
  • Araştırma
    • Araştırma Merkezleri
    • Kütüphane
    • Akıllı Kampüs
    • Proje Geliştirme ve Teknoloji Transfer Ofisi
    • İzmir Bilimpark
    • Sürekli Eğitim Merkezi (EKOSEM)
    • Çocuk Üniversitesi
    • Etik Kurul
    • Öğretme ve Öğrenme Merkezi (EKOEĞİTİM)
    • Psikolojik Uygulama ve Araştırma Merkezi (PUAM)
    • Araştırmacı Eğitimleri Koordinatörlüğü
    • Araştırma İş Birlikleri ve İnovasyon Koordinatörlüğü
  • Kampüs
    • İEÜ'de Hayat
    • İzmir
    • Kütüphane
    • Sağlık ve Psikolojik Danışma
    • Yurtlar ve Barınma
    • Kafe ve Restoran
    • Öğrenci Kulüpleri
    • Engelli Destek Birimi
    • İEÜ Yayınevi
  • INTERNATIONAL
  • İletişim
  • ENGLISH

  • Aday Öğrenci | Öğrenci | Mezun

      Arama Sonuçları...

      SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

      Beslenme ve Diyetetik

      Menu
      • Ana Sayfa
      • Duyurular
      • Hakkımızda
        • Dekan Mesajı
        • Yönetim
        • Misyon Vizyon
      • Akademik
        • Akademik Kadro
        • Akademik Takvim
      • Eğitim
        • Öğretim Programı
        • Dersler
        • Yan Dal Programları
        • Değişim Programları
      • Bilimsel Faaliyetler
      • Etkinlikler
        • Tüm Haberler
      • Sıkça Sorulan Sorular
      • İletişim

      SB 360 | Ders Tanıtım Bilgileri

      Dersin Adı
      Engellilik Ve Toplum
      Kodu
      Yarıyıl
      Teori
      (saat/hafta)
      Uygulama/Lab
      (saat/hafta)
      Yerel Kredi
      AKTS
      SB 360
      Güz/Bahar
      3
      0
      3
      4

      Ön-Koşul(lar)
      Yok
      Dersin Dili
      Türkçe
      Dersin Türü
      Seçmeli
      Dersin Düzeyi
      Lisans
      Dersin Veriliş Şekli -
      Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
      Grup çalışması
      Gezi / İnceleme
      Anlatım / Sunum
      Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
      Dersin Koordinatörü
      • Dr. Öğr. Üyesi Barış Gürpınar
      Öğretim Eleman(lar)ı
      • Dr. Öğr. Üyesi Barış Gürpınar
      • Öğr. Gör. Dr. Şerafettin ÖZDOĞAN
      Yardımcı(ları) -
      Dersin Amacı Öğrencilerin engellilik, özür ve yeti yitimi kavramlarını tanımlayabilmesi. Hastalığın uluslararası sınıflandırma sistemine göre kişiyi engellediği durumların tespiti ve bunun toplumsal yaşama uyum ve hastalığın iyileşme sürecindeki öneminin farkına varılması.
      Öğrenme Çıktıları

      Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

      • engelli ve yeti yitimi kavramlarını tartışabilecektir,
      • engellilik ile ilgili sınıflandırma sistemlerini tanımlayabilecektir,
      • engelli bireyler için yapılan temel fiziksel ve çevresel düzenlemeleri tanımlayabilecektir,
      • engellilerin aile ve sosyal hayata uyumları ile ilgili süreçleri açıklayabilecektir,
      • farklı engel gruplarına özgü problemleri karşılaştırabilecektir.
      Ders Tanımı Engellilik tüm hastalıklar, çocukluk ve yaşlılık gibi gelişimsel evreler ve gebelik gibi sağlıklı durumlarda dahi karşılaştığımız sosyokültürel bozukluklar ve yetersiz politikalar sebebi ile ortaya çıkan bir olgudur. Sağlık çalışanlarının bütüncül bir tedavi yaklaşım izlemesi için engelleri azaltabilecek ve iyileştirmeyi destekleyecek fiziksel ve çevresel düzenlemeler, engelli bireyin yasal hakları, aile yaşantısı ve sosyal uyum konularında bilgi sahibi olmaları ve engel grupları ile iletişim becerilerini geliştirmeleri önem taşımaktadır.
      Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

       



      Dersin Kategorisi

      Temel Ders
      Uzmanlık/Alan Dersleri
      Destek Dersleri
      İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
      Aktarılabilir Beceri Dersleri

       

      HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

      Hafta Konular Ön Hazırlık
      1 Giriş T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması, Ankara, 2010 (www.tuik.gov.tr)
      2 Engellilik ve yeti yitimi “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için” Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. ISBN: 978-975-552-074-2 Sf: 17-26, 113-140. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Türkiye Sağlık Araştırması, Engel gruplarının yaş ve cinsiyete göre dağılımları (www.tuik.gov.tr)
      3 ICD-10 ve ICF sınıflandırma sistemleri World Health Organization. (‎1980)‎. International classification of impairments, disabilities, and handicaps : a manual of classification relating to the consequences of disease, published in accordance with resolution WHA29.35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, May 1976. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/41003
      4 Fiziksel ve çevresel düzenlemeler “Smart Technology for Aging, Disability, and Independence” Bölüm 9: Home modifications and universal design. William C. Mann. John Wiley & Sons, New Jersey, 2005. ISBN-13 978-0-471-69694-0. Sf: 307-340.
      5 Engellinin aile yaşantısı ve sosyal uyumu ”Health Psychology”. Management of Chronic Health Disorders.Shelley E. Taylor. McGrawHill: 2009. ISBN-978-1-259-92207-7. Chapter 11. Sf: 218-239.
      6 Engelli hakları ve yasal düzenlemeler, İzmir ili özelinde gelişmeler “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için” Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. Sf: 47-65.
      7 Tartışma Verilecek ifadeler ışığında münazara pratiği
      8 Proje taslak sunum
      9 Söyleşi: Engelli Sporcu
      10 Engellilik ve Etik “Sakatlık Çalışmaları Sosyal Bilimlerden Bakmak”. Normalliğin inşası: Çan Eğrisi, Roman ve On Dokuzuncu Yüzyılda Sakat Bedenin İcadı. Lennard J.Davis. Koç Üniversitesi Yayınları, 2011. Sf: 187-209.
      11 Film gösterimi ve Tartışma
      12 Proje Çalışması
      13 Proje Sunumları
      14 Proje Sunumları
      15 Dersin Gözden Geçirilmesi
      16 Final Sınavı

       

      Ders Kitabı
      • T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması, Ankara, 2010 (www.tuik.gov.tr)
      • “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için”  Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. ISBN: 978-975-552-074-2
      • Türkiye Özürlüler Araştırması Temel Göstergeleri 2006- T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi -Özürlülük Araştırmaları ve İstatistik Dairesi Başkanlığı.
      Önerilen Okumalar/Materyaller
        • “Engelli gençler, sosyal dışlanma ve internet” Esra Köten, Barış Erdoğan ; yayına hazırlayan Ahmet Şenol Armağan İstanbul Gelişim Üniversitesi, 2014. ISBN No:978-605-4827-20-6.
        • World Health Organization. (‎1980)‎. International classification of impairments, disabilities, and handicaps: a manual of classification relating to the consequences of disease, published in accordance with resolution WHA29.35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, May 1976. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/41003
        • “Smart Technology for Aging, Disability, and Independence” Bölüm 9: Home modifications and universal design. William C. Mann. John Wiley & Sons, New Jersey, 2005. Sf: 307-340. ISBN-13 978-0-471-69694-0.
        • ”Health Psychology”. Management of Chronic Health Disorders.Shelley E. Taylor. McGrawHill: 2009. Chapter 11. Sf: 218-239. ISBN-978-1-259-92207-7.
        • Kearney PM. Pryor J. Lever S. (Çeviri: Özdemir L.) Kronik Hastalık, Engellilik, Uyum ve Baş Etme ile İlgili Çerçeve, Modeller, Teoriler. İçinde: Rehabilitasyon Hemşireliği, Uygulamaya Güncel Yaklaşım (Ed: Mauk KL -Çeviri Ed: Sütçü Çiçek H. Özdemir L.). 2014. Nobel Kitapevi, Ankara. Ss: 28-50. ISBN: 9786051339238

       

      DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

      Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
      Katılım
      1
      10
      Laboratuvar / Uygulama
      Arazi Çalışması
      Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
      Portfolyo
      Ödev
      1
      20
      Sunum / Jüri Önünde Sunum
      Proje
      1
      30
      Seminer/Çalıştay
      Sözlü Sınav
      Ara Sınav
      Final Sınavı
      1
      40
      Toplam

      Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
      3
      60
      Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
      1
      40
      Toplam

      AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

      Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
      Teorik Ders Saati
      (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
      16
      3
      48
      Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
      (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
      16
      0
      Sınıf Dışı Ders Çalışması
      7
      1
      7
      Arazi Çalışması
      0
      Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
      0
      Portfolyo
      0
      Ödev
      1
      17
      17
      Sunum / Jüri Önünde Sunum
      0
      Proje
      1
      20
      20
      Seminer/Çalıştay
      0
      Sözlü Sınav
      0
      Ara Sınavlar
      0
      Final Sınavı
      1
      28
      28
          Toplam
      120

       

      DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

      #
      Program Yeterlilikleri / Çıktıları
      * Katkı Düzeyi
      1
      2
      3
      4
      5
      1

      Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait kanıta dayalı mesleki bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır.

      -
      -
      -
      -
      -
      2

      Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek için kullanma becerisine sahip olur.

      -
      -
      -
      -
      -
      3

      Bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilme ve ekip içi multidisipliner çalışmalarda sorumluluk alma becerisi kazanır.

      -
      -
      -
      -
      -
      4

      Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, karar verir ve çözüme kavuşturur.

      -
      -
      -
      -
      -
      5

      Sağlıklı ve/veya hasta bireyin fizyolojik, çevresel, sosyo-kültürel gereksinimlerine uygun olarak bireye özgü mesleki bilgilerini uygular.

      -
      -
      -
      -
      -
      6

      Alanında kendini geliştirmede doğru ve güvenilir bilgiyi ve çağdaş bilişim teknolojilerini kullanarak kendini sürekli geliştirir.

      -
      -
      -
      -
      -
      7

      Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir.

      -
      -
      -
      -
      -
      8

      Beslenme ve Diyetetik alanında araştırma yaparken verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır.

      -
      -
      -
      -
      -
      9

      Ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir.

      -
      -
      -
      -
      -
      10

      Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasal çerçevede mesleki etik bilincine uygun davranır. Meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

      -
      -
      -
      -
      -

      *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


      HABERTÜM HABERLER

      2024-2025 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
      2024-2025 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi

      İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2024-2025 Akademik yılı Açılış Dersi "Mitolojiden Terminolojiye" başlıklı konuşma, Dr. Öğr. Üyesi Dilek Çakır Umar'ın katkılarıyla gerçekleştirildi. ...

      Devamı

      YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

      Detaylar

      KÜRESEL KARİYER

      İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

      Daha Fazlası..

      BİLİME KATKI

      İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

      Daha Fazlası..

      İNSANA DEĞER

      İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

      Daha Fazlası..

      TOPLUMA FAYDA

      22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

      Daha Fazlası..
      İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin
      Lisansüstü Programları Doktora Programları
      İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin
      Lisansüstü Programları Doktora Programları
      İzmir Ekonomi Üniversitesi
      izto logo
      İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
      ito vakfı logo
      kuruluşudur.
      Logo

      İzmir Ekonomi Üniversitesi
      Sakarya Caddesi No:156
      35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

      kampus İzmir

      • Üniversite
      • İEÜ'DE HAYAT
      • KAMPÜS YAŞAM
      • ÜNİVERSİTE İZMİR'DE YAŞANIR
      • PATENTLER
      • Kampüsİzmir
      • STÜDYO ve LABORATUVARLAR
      • Proje Geliştirme ve Teknoloji Transfer Ofisi
      • Kütüphane
      • KARİYER YÖNLENDİRME MERKEZİ
      • Çocuk Üniversitesi
      • İletişim

      İEÜ © Tüm hakları saklıdır.

      İEU