SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Beslenme ve Diyetetik
IEU 200 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Gönüllülük Çalışmaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IEU 200
|
Güz/Bahar
|
1
|
2
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / SunumSaha Çalışması / Uygulama | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin gönüllülük projeleri kapsamında farkındalıklarını arttırmak, insani, toplumsal ve kültürel sorunlar çerçevesinde duyarlılık kazanmalarını sağlamak, sosyal ve ahlaki değerlerini ve becerilerini geliştirmek ve projelerde aktif rol almalarını sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, gönüllülük anlayışı ile ilgili kuramsal ve pratik süreçler temelinde, insani, toplumsal ve kültürel sorun ve değerler odaklı, sürdürülebilir projeler içerir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, amaç ve kapsam | |
2 | Gönüllülük kavramı, temel gönüllülük alanları ve gönüllü yönetimi | Erdoğan, E., Semerci, P. U., Yentürk, N., & Yurttagül, L. (2021). Türkiye’de gönüllülük: Deneyimler, sınırlılıklar ve yeni açılımlar (s.14-55). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
3 | Gönüllü çalışmalarda insani, toplumsal değerler, sorunlar ve etik kaygılar (+ sivil toplum kuruluşundan konuk konuşmacı) | Özden, Z., & Saran, M. (2006). Halkla ilişkiler alanında etik sorunlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3). 242-261. Emre, C. (2002). Kültürel değerler, ahlak ve Türkiye’de kamu yönetimi. Mülkiye Dergisi, 26, 1–21. |
4 | Kamu kurumlarında ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllülük ve örnek uygulamalar (+ kamu kuruluşundan konuk konuşmacı) | Palabıyık, H. (2011). Gönüllülük ve yerel hizmetlere gönüllü katılım üzerine açıklamalar. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1). 87-114. Peltekoğlu, F. B., & Tozlu, E. (2017). Halkla ilişkiler ve gönüllülük ekseninde Türkiye’de kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve bin yıl kalkınma hedefleri. Sosyal İletişim, 10(1). 5-31. Kaypak, Ş. (2012). Yerel yönetimlerde katılımcı / müzakereci demokrasi sürecinde sivil toplum kuruluşlarının önemi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 172-196. |
5 | Proje yönetimi, paydaş ilişkileri ve sunum (başarılı proje örnekleri) | Gürüz, D. & Eğinli, A. T. (2016). Etkili sunum teknikleri (3. Baskı, s. 16-42). Detay Yayıncılık. Erdoğan, E., Semerci, P. U., Yentürk, N., & Yurttagül, L. (2021). Türkiye’de gönüllülük: Deneyimler, sınırlılıklar ve yeni açılımlar (s. 35-56). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
6 | Fikir oluşturma, proje konularının belirlenmesi ve sınıf içi değerlendirme | |
7 | Proje gruplarının oluşturulması ve uygulama takviminin belirlenmesi | |
8 | Proje geliştirme aşaması 01: Ön araştırma ve problem (durum) analizi | Gönüllülük projesi kapsamında konu başlıklarının belirlenmesi ve ön araştırma |
9 | Proje geliştirme aşaması 02: Amaçların belirlenmesi ve sınıf içi değerlendirme | Gönüllülük projesi hedeflerinin belirlenmesi ve ilk değerlendirmelerin yapılması |
10 | Proje geliştirme aşaması 03: Hedef kitle analizi ve paydaş yönetimi | Gönüllülük projesine dahil olan tüm paydaşlar ile ilişkilerin analizi ve yol haritasının belirlenmesi |
11 | Proje geliştirme aşaması 04: Uygulama ve saha çalışması ile ilgili değerlendirmeler | Gönüllülük projesi kapsamında saha çalışmaları ile ilgili bilgilendirme ve sunum |
12 | Proje geliştirme aşaması 05: Uygulama ve saha çalışması ile ilgili değerlendirmeler | Gönüllülük projesi kapsamında saha çalışmaları ile ilgili bilgilendirme ve sunum |
13 | Proje geliştirme aşaması 06: Uygulama ve saha çalışması ile ilgili değerlendirmeler | Gönüllülük projesi kapsamında saha çalışmaları ile ilgili bilgilendirme ve sunum |
14 | Gönüllülük projelerinin final sunumları | Farklı disiplinlerden oluşacak jüri karşısında proje sunumları gerçekleştirilecektir. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Ders kitabı:
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Çakı, F. (2014). Türk sosyolojisinde yeni bir alan: Gönüllülük araştırmaları. Sosyoloji Dergisi, 3(29), 185-202. Yeşilay. (t.y.). Gönüllülük nedir? Yeşilay. https://www.yesilay.org.tr/tr/uye-islemleri/gonulluluk-nedir UNDP Türkiye. (2013). Türkiye’de gönüllülük: Gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. UNDP Türkiye. https://www.undp.org/content/dam/turkey/docs/Publications/mdgs/Turkiyedegonulluluk.pdf Aşimova, B. (2014, Ekim 22). Gönüllülük nedir? Avrupa Gençlik Portalı. https://europa.eu/youth/tr/article/54/20639_tr Balaban, A. Y., & İnce, İ. Ç. (2015). Gençlerin sivil toplum kuruluşlarındaki gönüllülük faaliyetleri ve gönüllülük algısı: Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 149-169. Özmutaf, N. M. (2010). Sivil toplum kuruluşlarında gönüllü el kitabı ve gönüllüğe etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(1), 50-64. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması |
1
|
20
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
40
|
Proje |
1
|
30
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
1
|
16
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
1
|
8
|
8
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
1
|
16
|
16
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait kanıta dayalı mesleki bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
2 | Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek için kullanma becerisine sahip olur. |
|||||
3 | Bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilme ve ekip içi multidisipliner çalışmalarda sorumluluk alma becerisi kazanır. |
|||||
4 | Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, karar verir ve çözüme kavuşturur. |
|||||
5 | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin fizyolojik, çevresel, sosyo-kültürel gereksinimlerine uygun olarak bireye özgü mesleki bilgilerini uygular. |
|||||
6 | Alanında kendini geliştirmede doğru ve güvenilir bilgiyi ve çağdaş bilişim teknolojilerini kullanarak kendini sürekli geliştirir. |
|||||
7 | Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir. |
|||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında araştırma yaparken verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
|||||
9 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir. |
|||||
10 | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasal çerçevede mesleki etik bilincine uygun davranır. Meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest