SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Beslenme ve Diyetetik
BES 105 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Beslenme İlkeleri ve Laboratuarı I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
BES 105
|
Güz
|
3
|
2
|
4
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Su, elektrolitler, mineralller ve vitaminlerin sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini öğreterek besinlerin bu besin öğeleri açısından değerlendirilmesini, farklı yaş ve cinsiyete göre günlük su, mineral, vitamin gereksinmeleri ile bunların sağlanabileceği besinlerin tür ve miktarını kavratmak ve sağlıklı beslenme için öneriler geliştirmek. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Besinlerin sağlık, hijyen,ekonomik ve besin değerleri yönünden temel ilkelere uygun olarak hazırlanması ve pişirilmesi becerileri kazandırmaya yönelik bilgiler içermektedir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Laboratuvarda genel çalışma ilkeleri | Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2015”, T.C. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 1031, Ankara 2016 Sf. 73-87 |
2 | Besinlerin ölçü ve miktarlarının saptanmasına yönelik laboratuvar uygulaması | Rakıcıoğlu N, Et Al. Yemek ve Besin Fotoğraf Kataloğu Ölçü ve Miktarlar. Ankara: Ata Ofset Matbaacılık, 2010 Sf. 1-131 |
3 | Besinleri hazırlama ve pişirmede kullanılan araç, gereç vb. Ürünlerin beslenme ve sağlık açısından değerlendirilmesi | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 249-274 |
4 | Süt ve türevlerinin beslenme ve sağlık açısından önemi Süt ve ürünlerinin beslenme ilkelerine, sağlık, hijyen ve ekonomik kurallara uygun hazırlanma ve pişirilmesi | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 294-300 |
5 | Et, tavuk, balığın beslenme ve sağlık açısından önemi Et ve ürünlerinin beslenme ilkelerine, sağlık, hijyen ve ekonomik kurallara uygun hazırlanma ve pişirilmesi | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 274-284 |
6 | Kurubaklagillerin ve yağlı tohumların beslenme ve sağlık açısından önemi Kurubaklagillerin ve yağlı tohumların beslenme, sağlık, hijyen ve ekonomik kurallara uygun hazırlanma ve pişirilmesi | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 284-294 |
7 | Sebze ve meyvelerin beslenme ve sağlık açısından önemi Sebze ve meyvelerin beslenme ilkelerine, sağlık, hijyen ve ekonomik kurallara uygun hazırlanma ve pişirilmesi | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 308-320 |
8 | ARA SINAVI | |
9 | Diğer besinlerin (tahıllar, şeker, bal vb)sağlık açısından önemi Diğer besinlerle ilgili uygulamalar | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 325-339 |
10 | Besin İşleme Yöntemleri Tarhana, erişte, reçel ve turşu yapımı | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 339-353 |
11 | Menü planlama ilkeleri | Kutluay M, Toplu Beslenme ve Kurumlar için Standart Yemek Tarifeleri, 2020, 8. Baskı, Hatipoğlu Yayınları, ISBN 9789757527572 Sf. 31-130 |
12 | Aile bireylerinin gereksinmelerine, alışkanlıklarına, aile bütçesine ve olanaklarına uygun 7 günlük menü planlama | Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 Sf. 403-447 |
13 | Öğrencilerin kendi diyetlerinin vitamin ve mineral içeriğini belirleme ve değerlendirmeleri ve sunmaları | Önceki dersler |
14 | Öğrencilerin kendi diyetlerinin vitamin ve mineral içeriğini belirleme ve değerlendirmeleri ve sunmaları | Önceki dersler |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | FİNAL SINAVI |
Ders Kitabı | 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2015”, T.C. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 1031, Ankara 2016 2. Baysal A. Beslenme. 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2022, ISBN 9789757557732 3.Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4.Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver. 5.Berdarier, C.D. ,Dwyer, J.T., Heber, D. (2013). Handbook of Nutrition and Food (Ed by), Third Edition, CRC Press. 6.Kutluay M, Toplu Beslenme ve Kurumlar için Standart Yemek Tarifeleri, 2020, 8. Baskı, Hatipoğlu Yayınları, ISBN 9789757527572 7.Rakıcıoğlu N, Et Al. Yemek ve Besin Fotoğraf Kataloğu Ölçü ve Miktarlar. Ankara: Ata Ofset Matbaacılık, 2010. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
20
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
14
|
14
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
27
|
27
|
Final Sınavı |
1
|
45
|
45
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel, sağlık ve sosyal bilimlere ait kanıta dayalı mesleki bilgileri meslek yaşamı boyunca etkin bir şekilde kullanır. |
X | ||||
2 | Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltmek için kullanma becerisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilme ve ekip içi multidisipliner çalışmalarda sorumluluk alma becerisi kazanır. |
|||||
4 | Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, karar verir ve çözüme kavuşturur. |
X | ||||
5 | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin fizyolojik, çevresel, sosyo-kültürel gereksinimlerine uygun olarak bireye özgü mesleki bilgilerini uygular. |
X | ||||
6 | Alanında kendini geliştirmede doğru ve güvenilir bilgiyi ve çağdaş bilişim teknolojilerini kullanarak kendini sürekli geliştirir. |
X | ||||
7 | Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir. |
X | ||||
8 | Beslenme ve Diyetetik alanında araştırma yaparken verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
|||||
9 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir. |
|||||
10 | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasal çerçevede mesleki etik bilincine uygun davranır. Meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest